29 mei 2018 - Lomma, Zweden

Wat was het vandaag weer erg warm in Lomma, 30 graden! Gelukkig vanmiddag geen noodweer als in vele delen van Nederland en gelukkig niet zoals in ons dorp Barendrecht.
Dag 22
Vanmorgen rond tien uur naar Malmö gereden, maar ook daar was het al snel niet meer uit te houden, niet voor ons maar zeker niet voor de hondjes. Met een lading vloeistof voor mijn e-sigaret, die zijn hier meer dan een euro goedkoper dan in Nederland, de camping maar weer opgezocht. Daar konden we alleen maar tegen de warmte hangen en af en toe de caravan even in om van de airco te genieten.
Dag 22
Tegen de avond toen het op het strand wat rustiger was, fijn met de honden gezwommen. Nou ja, van zwemmen kon je niet echt spreken want vanaf de kant kan je honderden meters de zee in lopen en dan nog worden je knieën niet nat!

Morgen gaan we Zweden verlaten en het is even leuk om terug te kijken op alle gewoontes die we zo onderweg zijn tegen gekomen.

Iedere snelheidsflitser wordt van te voren aangekondigd, zelfs als de politie hier met een mobiele flitser staat moeten ze dit aankondigen. Zo kan het dus zijn dat je ergens in een boom boven de weg opeens een bord ziet hangen dat ze aan het flitsen zijn. Word je dan toch nog gepakt op te snel rijden zijn de boetes heel erg hoog.

Als men hier visite krijgt haalt de gastvrouw voor iedere bezoeker, zeven verschillende koekjes. Het is dan de bedoeling dat je een servetje pakt en hier de 7 verschillende koekjes oplegt en op eet. Neem nou niet 2 dezelfde koekjes, want dat is heel onbeleefd! Inmiddels doet de jonge generatie hier niet zo meer aan.
Denk er ook aan dat je nooit het laatste koekje pakt, dat is nog zo'n zonde hier.

Veel mensen en zeker die op het platte land, geloven hier in kleine bosmensen, Trollen dus! Onderstaande trol is de nieuwste aanwinst voor in het souvenir rijtje in de caravan. Hij heeft een mooi plaatsje naast de koe van de almabtrieb uit Oostenrijk.
Dag 22
Schoenen dien je altijd uit te doen als je op bezoek gaat. Het vieze van straat wat er onder je schoenen kan zitten wordt hier echt niet gewaardeerd. Schonen sokken aan dus als je op visite gaat.

Hier wordt bijna alles gerecycled en op heel veel gebruikersvoorwerpen krijg je statiegeld terug. Zeker op plastic flessen en blikjes. Wij sparen dus nu Zweedse flessen en blikjes voor de kinderen van Wouter en Carolien. De kleine plastic zak waar ze inzaten heeft inmiddels plaats moeten maken voor een grote vuilniszak. Nog even doorsparen en we lijken de Roteb wel! Voor wie deze zomer nog naar Zweden gaat, spaar ook je blik en flessen voor Simeon en Elias, is een leuk extra zakcentje voor de mannen. Wij nemen ze de volgende keer weer voor ze mee.

Nu we het toch over de familie Roos hebben! Sandra en ik willen jullie nogmaals bedanken voor jullie gastvrijheid, gezelligheid en vriendschap. Wat hebben jullie het goed voor elkaar en wat zijn jullie goed geïntegreerd in het prachtige plaatsje Stöde.
Ik begreep dat sommige niet weten dat er op deze blog een aparte fotopagina van onze reis is, kan gebeuren maar via de bovenzijde aan deze pagina kan je op het tabblad foto's klikken of volg deze link: http://jacco.reislogger.nl/zweden-2018/foto

Voor straks welterusten voor het laatst deze vakantie uit zweden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Cesar van Zeele:
    30 mei 2018
    Ik kan mij wel vinden in die gewoontes in het Zweedse...vooral dat van die koekjes:)
    Hier is het trouwens ook niet te harden van de hitte, 28 gr. en hoge luchtvochtigheid.
    Wij genieten iedere dag van jullie foto's...ga vooral zo door!!

groetjes van ons...