Dag 8

15 mei 2018 - Stöde, Zweden

Vandaag met Carolien, Elias en Simeon naar de Döda Fallet gereden, een rit van bijna twee uur. De Döda Fallet, of te wel de Dode Vallei, is een droog gevallen waterval, eens de mooiste en hoogste van Zweden. Door een ramp in 1796 is er een door mensen aangelegde dam doorgebroken. De dam was aangelegd om de boomstammen die over de rivier vervoerd werden niet meer via de waterval te laten gaan, dit omdat de boomstammen door het vallen zwaar beschadigd werden, maar via een kanaal ernaast. In vier uur tijd stroomde het gehele stuwmeer erachter leeg, de hele vallei met zich mee nemend. Nu is er niets meer dan een rotsformatie, waarover je een wandeling kan maken over steigers. Best indrukwekkend wat er kan gebeuren als de mens ingrijpt in de natuur.

​Pas laat weer thuis gekomen en Wouter had heerlijk voor ons gekookt, we konden gelijk aanschuiven.

​Morgen een rustdag waar wij voor Snobben de hond van Wouter en Carolien gaan zorgen, want de hele familie Roos is aan het werk of naar school.